Edith Out, body en mind coach bij Kinderbuik&co:

Adem werkt verbindend. Het is de brug tussen ons fysieke lichaam en de binnenkant; onze binnenwereld. Want, hoe gaat het met mij? Hoe voel ik mij op dit moment? Waar is mijn adem…?

Wanneer ik als body en mind coach kinderen en jongeren de vraag stel waar zij de adem in hun lijf voelen, reageren ze vaak lacherig. Logisch, want de ademhaling is er gewoon en hij functioneert prima. Tot ik ze bewust maak van hun ademhaling en deze laat voelen.

Je kunt de adem beïnvloeden. Kijk maar eens naar de ademhaling van een kind dat ziek is en koorts heeft (snel en oppervlakkig, het lichaam moet iets kwijt), een kind dat pijn heeft in de buik (oppervlakkige borst ademhaling, de buik is nauwelijks betrokken) of een kind dat gespannen is voor een toetsing op school (gespannen lichaam, hoge borst ademhaling).

Aandacht voor de adem dat is waar ik bijna al mijn sessies mee start. Dit lijkt heel saai, maar het is ontzettend waardevol. Voelen, contact maken en verbinden. Dat is wat de adem doet. Het verbindt binnen met buiten.

Je kunt thuis op verschillende manieren aandacht besteden aan de ademhaling van je kind. Ieder kind heeft een eigen ademhalingsritme; deze is van nature aanwezig. Dit ritme kun je zien door een knuffel op de buik van het jonge kind te leggen. Bij de inademing gaat de knuffel omhoog en bij de uitademing zakt de knuffel naar beneden. Het is belangrijk dat de in- en uitademing een golf beweging heeft. Het maakt de buik zacht. Geen zorgen wanneer de adem voornamelijk in de borst aanwezig is. Je kunt met je kind oefenen, door bij een inademing het kind te vragen de knuffel omhoog te duwen. Bedenk er een leuk en plezierig verhaaltje bij, bijvoorbeeld een schildpad dat in de grote zee op de golven surft.

Voor jongeren kan het fijn zijn de focus op de adem te leggen voor het slapen gaan. Met de handen op de buik of een kruik. Adem een paar keer diep in en uit. Volg daarna je natuurlijke adem ritme. Ga na wat er in je lichaam gebeurt wanneer je adem haalt. Voel je de adem in je buik of in de borst? Ben je een borst- of buikademer? Blijf met je aandacht bij de ademhaling; borstkas of buik. Merk gedachtes op en breng je aandacht weer bij je ademhaling. Voel je lichaam aan. Fijn om na deze oefening in je ‘slaaphouding’ te kruipen en heerlijk ontspannen in slaap te vallen.

Veel plezier met de oefeningen.