Je hebt het gezegde vast wel eens gehoord: ontbijt als een koning(in), lunch als een prins(es) en diner als een bedelaar. Dit geeft aan dat het ontbijt het belangrijkste eetmoment van de dag is, want het geeft je energie, zet je spijsvertering op gang en het levert belangrijke stoffen die je lichaam elke dag nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Ook kan een goed ontbijt ervoor zorgen dat je later op de dag niet meer gaat eten dan je nodig hebt of trek hebt in ongezonde dingen en gaat snacken.

Iedereen vindt iets anders voor ontbijt lekker. Nederland is een echt ‘brood-land’ en vinden het dan ook heerlijk om in de ochtend een boterhammetje te eten of in het weekend vers gebakken broodjes uit te oven.

Een leuke tip voor het beleggen van je boterham; kijk eens of het lukt 3 verschillende kleuren op je boterham te doen, dus als je bijvoorbeeld kiest voor kaas, beleg het eens met een paar dunne plakjes groente en wat sla en als je kiest voor pindakaas/notenpasta beleg dit met dunne plakjes banaan en een theelepel cacaopoeder. Dan maak je een lekker en gezond feestje van je ontbijt.

Naast brood zijn er nog andere ontbijtjes die erg lekker zijn en de moeite om eens uit te proberen, zoals:

  • Schaaltje yoghurt met ongezoete muesli en wat gehakte noten en zaden
  • Bananen pannenkoekjes (zie recept)
  • Overnight oats (zie recept)
  • Chiapuddig (zie recept)

 

Overnight oats (potje havermout)

https://walrabenstein.nl/overnight-oats-potje-havermout/

Ingrediënten per potje:

40 à 50 gram havermout

200 ml melk (of plantaardige soya/rijst/amandel/haver of speltmelk)

20 gram rozijnen of ander gedroogd fruit in stukjes

½ theelepel kaneel/gember

3 theelepels gebroken lijnzaad

1 theelepel chiazaad

 

Eventueel nog toevoegen:

½ banaan in stukjes gesneden of een handje blauwe bessen, handje gedroogde cranberries of geraspte appel, pompoen- en zonnebloempitjes, geraspte kokos en een beetje citroen.

 

Bereiding

De avond van te voren:

Meng, voordat je gaat slapen, in bijvoorbeeld een jampotje alle ingrediënten die je lekker vindt, schud goed en zet op het aanrecht.

 

De volgende ochtend:

Potje nog even goed schudden, openmaken en lekker opeten. Je kan het potje ook in een pannetje met water au bain-marie opwarmen.

Bananen pannenkoekjes

https://www.iamafoodie.nl/top-10-healthy-ontbijtjes/

Wat heb je nodig?

1-2 (biologische) eitjes, een ½ rijpe banaan, kaneel en bakvet (olijfolie, boter of kokosolie).

Wat je moet doen? Alles flink door elkaar prakken, klutsen en kloppen totdat er een egaal mengsel ontstaat. Vervolgens bak je het in jouw gekozen bakvet. Eventueel kun je de pannenkoek versieren met zomerfruit, geraspte kokos of notenpasta. Je kunt hem een avond van tevoren maken; koud is het ook lekker.

 

 

Chia Pudding

Dit ontbijtje moet je een nacht van te voren bereiden, zodat de chiazaadjes tijd hebben om te zwellen. Maak een portie voor 2 dagen of 2 personen. Je kunt het maken met plantaardige melk en fruit naar voorkeur.

Neem bijv. 125 ml amandelmelk, 2,5 eetlepel chiazaad, 1,5 eetlepel kokosrasp en een flinke hand bosbessen en aardbeien.

Wat moet je doen? Meng de chiazaadjes met de kokos en de amandelmelk. Zet dit een nachtje in de koelkast. Meng het de volgende dag met het fruit en besprenkel met wat kokosrasp. Kan het simpeler?!