Wist je dat er in Nederland ruim 8 miljoen volwassenen en kinderen zijn die ongezond eten en (veel) te zwaar zijn?

Herken jij dit? Wanneer je het druk hebt en stress ervaart, eet je ongezond, teveel in een keer en eet je veel tussendoortjes. Een groot deel van de mensen voelt zich hier niet gelukkig bij en wil graag afvallen en gezonder eten maar dit lukt niet, omdat mensen niet weten hoe ze dit kunnen doen. Veel mensen hebben niets met hippe bloggers en haken af bij saaie dieetadviezen.

Wanneer eetgedrag zich herhaalt bij een vergelijkbare situatie, ontstaat er een patroon wat meestal gepaard gaat met een beperkende overtuiging die je steeds weer in dezelfde cirkel laat draaien. Een overtuiging is een gedachte over jezelf, die je tegenhoudt om te zijn wie je werkelijk bent en ontstaat in je eigen denkgeest:
– Gezond eten dat kan ik niet, gezond eten is vies
– Ik lust geen groente of fruitgedroogde-groenten2
– 1 Sultana/Liga op een dag kan toch geen kwaad
– Ik ben nu eenmaal verslaafd aan…
– Mijn eetpatroon veranderen kan ik niet
– Wat als het mislukt?
– Ik kan niet koken
– Ik heb geen gezond eten nodig om me goed te voelen en zo dik ben ik nu ook weer niet
– Er zijn zoveel mensen die nog veel ongezonder eten dan ik, het valt best mee met mij

Door steeds in jezelf te herhalen dat een verandering je niet gaat lukken, begin je niet aan iets nieuws, kijk je negatief naar jezelf, stop je op een gegeven moment met dromen over een mooiere toekomst.

Wat is je antwoord op de volgende vragen:
– Wat zijn jouw beperkende overtuigingen?
– Hoe komt het dat je gelooft dat je overtuiging waar is?
– Welke woorden gebruik je? Is je glas halfvol, halfleeg of hervulbaar als die omvalt?
– Zijn de mensen in je omgeving positief of negatief naar je?
– Hoe ziet je ideale situatie eruit, wat is je utopia?

Het is soms goed om van omgeving te veranderen en wanneer je je niet gezien, gehoord of begrepen voelt. Zolang je niet naar jezelf kijkt en de oorzaak buiten jezelf legt zal er niets veranderen. De buitenwereld is als het ware je spiegelbeeld en laat je zien wat er voor de spiegel staat. Sta jezelf toe om naar jezelf te kijken en ben aardig en vriendelijk voor jezelf, want waar je ook gaat, je neemt altijd jezelf mee.
In plaats van lastige emoties, gedachten of gedrag met verzet te lijf gaan, kan je er ook naar kijken met begrip, zachtheid en acceptatie. Het enige antwoord op je probleem met je eigen eetgedrag is je probleem te hebben, helemaal, wat het ook is.

gedroogde-groenten3Wanneer je je eigen wanhoop, falen, schaamte of angst in jezelf tolereert, kan je dit vervolgens ook bij een ander. Zwakheid komt bij ieder mens voor. Natuurlijk geeft een reep chocolade kortdurend genot, maar eerlijk zijn brengt blijvend geluk. Niet lekker in je vel zitten, gaat altijd over niet krijgen wat je wilt, verliezen wat je had of krijgen wat je niet wilt.
Body en mind technieken zoals mindfulness, yoga en meditatie helpen je om de dingen te zien en accepteren zoals ze zijn. Leven is niets meer dan loslaten, dingen afleren die we onszelf opleggen om onze ervaring te controleren of veranderen. Wanneer je leert om te stoppen alles beter te doen en steeds maar bezit te zijn, krijg je sympathie en zachtheid voor jezelf en anderen. Het enige wat je zeker weet in je leven is dat alles kan veranderen.

Je kan stilte als tussendoortje gebruiken: een paar minuten zitten, je lichaam ontspannen en een tevreden gevoel ervaren bij wie je bent. Hoe meer je je bewust bent van wat je geluk brengt, hoe minder afhankelijk je je voelt van eten, een situatie, andere mensen of materie.

Snelle, geraffineerde koolhydraten (witte suiker, witte bloem) verteren snel, waardoor je snel weer trek krijgt. Je voelt je even heel lekker (je bloedsuiker gaat omhoog en geeft via je hersenen een fijn-gevoel seintje aan je lichaam) en kort daarna krijg je een dip (je bloedsuiker schiet omlaag en dit geeft een niet fijn-gevoel). Door deze wisselingen voel je je hyper of moe en slap. Snelle suikers werken verslavend.

Wat heb je nodig om lang een tevreden gevoel te hebben in je lichaam? Vers fruit, noten en (gedroogde) groente als tussendoortje zorgen ervoor je je langer gelijkmatig en evenwichtig voelt. Eet je graag alleen in rust of geniet je meer van samen eten? Anders eten gaat vaak over de manier waarop je eet. Een diëtiste kan je hierin begeleiden.

Het goede voorbeeld geven aan je kinderen is het beste wat je voor je kinderen kan doen

gedroogde-groentenLachen, sporten, muziek luisteren, dansen, yoga, meditatie, helemaal niets doen en slapen zijn de meest gezonde tussendoortjes die je jezelf kan aanleren en toestaan. Het goede voorbeeld geven aan je kind(eren) is het beste wat je voor je kind(eren) kan doen: laten zien dat je niet perfect bent en voordoen dat je het waard bent om goed voor jezelf te zorgen en bovenal te genieten van wat er is.

Kinderbuik&co, medisch specialistisch centrum, is het eerste ziekenhuis in Nederland voor kinderen, waar naast medisch specialistische zorg wordt onderzocht wat je nodig hebt om helemaal jezelf te zijn met een team van experts op gebied van voeding en body en mind technieken, waar ouders en kinderen worden begeleidt en voeding als je beste medicijn wordt gebruikt.

Dr. Judith M. Deckers-Kocken
Kinderarts MDL en oprichter Kinderbuik&co
Auteur van het boek: KINDERBUIK, lekker in je vel door aandacht, ademen en eten.

pasfoto-judith