Iedere dag komt er van alles bij je binnen: eten, drinken, gedachten, emoties. Als je iets verteert geeft dit energie. Als je iets niet goed kan verteren, bijvoorbeeld vanwege stress of angst, geeft het minder energie of kost ‘t energie en raak je uit evenwicht.

Angst en onzekerheid
De meeste mensen komen een keer of meerdere keren in hun leven schijnbaar niet geplande situaties tegen: je raakt je baan kwijt, wordt ernstig ziek verliest een dierbare, ervaart financiële problemen, hebt een conflict; allemaal omstandigheden waarin je als het ware ‘gedwongen wordt’ om los te laten. Meestal gaat dit loslaten met veel weerstand gepaard en wanneer je erachter komt dat boosheid, ontkennen en onderhandelen niet helpt, kun je niet anders dan je eraan overgeven en loslaten.
Bij verlies hoort angst, verdriet en pijn en wanneer die er kan en mag zijn, ontstaat er ruimte, binnenin jezelf, van waaruit iets nieuws kan ontstaan. Door een heftige ervaring wordt een mens zacht en nederig. Het leven is niet vanzelfsprekend. Wanneer je hart open staat, verandert je eigen perspectief en mening en breng je zachtheid in iedere situatie. Na een heftige les neigt de mens terug te gaan naar het ‘oude en vertrouwde’ patroon en in de volgende moeizame relatie of baan terecht te komen, die energie kost en waarin je jezelf niet kan zijn, opnieuw geld gaat uitgeven aan spullen, je een conflict krijgt en boosheid en irritatie terugkomen met als gevolg moeheid, ongezond eten, tv kijken en laat naar bed en weinig sporten. Wanneer de les nog niet is geleerd, wordt je als het ware door het ‘spel van het leven’ een volgende mogelijkheid aangeboden.

Wat zijn de verschillen?
Een deel van de mensen wereldwijd stopt energie in het verhogen van hun eigen levensstandaard: huizen, auto’s en kleding kopen, status en carrière maken, dure vakantie naar verre landen, gedoe binnen relaties, ongelukkige vriendschap en/of werkomstandigheden. De meeste activiteiten zijn op basis van ‘ik, mij en mijn’. Mensen die heftige gebeurtenissen hebben meegemaakt, die een ‘wake up call’ hebben gehad, richten erna aandacht vaker op kwaliteit van leven, stoppen energie in duurzaamheid, gezondheid, zelfzorg, zingeving, creativiteit, voeding, familie, vriendschap zijn in plaats van hebben.

Leren loslaten
In de natuur wordt aan ons voorgedaan hoe loslaten gaat. Heb je wel eens gezien hoe een jonge vogel leert vliegen? Net als een vogel moed nodig heeft om de tak los te laten en te gaan vliegen, zo kan een mens leren om hechting aan ‘het oude’ los te laten en je grootste potentie te kunnen leven. De takken die we als mens vasthouden zijn innerlijke gehechtheid aan ideeën, geloof, overtuiging, mening en geheugen. En uiterlijke gehechtheid aan mensen, materie, positie en privilege. Zolang we hieraan vasthouden leven we in angst (voor loslaten, verlies of tekort) en ben je niet vrij. Net als een vogel die een tak loslaat en erachter komt dat er een miljoen aantal andere takken zijn vanwaar je kan genieten van het uitzicht. Ben jij aan het vliegen, ontdekken en genieten of zit je vast aan een tak en beoordeel je anderen?
Problemen, of beter: uitdagingen, zijn een uitnodiging om te groeien, te leren. Dit gaat meestal niet vanzelf. Vraag jij je wel eens af wat je hebt geleerd van een moeilijke situatie? Kan jij je verwachting, mening, oordeel makkelijk loslaten? Help jij ‘n ander bij leren loslaten door te vragen: wat heb je nodig? Leren loslaten is bewust worden van wie je bent. Het gaat over werkelijk leven. Je overgeven aan de overvloed aan uitersten, schijnbare contrasten, mogelijkheden en beperkingen, waarheid en illusie. Leven is beleven en ervaren. Je kan met een beperking, ziekte of wat dan ook leren omgaan en genieten van wat er wel is.

Onbewust
Loslaten betekent niet-vasthouden. Dit heeft te maken met je bewust zijn, oftewel je natuurlijke staat van zijn. Vanuit bewustzijn kan je accepteren wat er is en probeer je dit niet te veranderen. Er kan niets kwijtraken of worden verloren en toch voelt het vaak niet zo. Een jong kind is open, aanwezig, kijkt je aan, lacht en lijkt te weten zonder te hoeven denken. Een jong kind is afhankelijk van de zorg van een ouder of verzorger. Een ouder geeft liefde, aandacht, veiligheid, voeding, zodat een kind zich kan ontwikkelen. Zo raakt een jong kind ‘gehecht’ aan een ouder of verzorger. Bovendien leert een jong kind dat als een ouder er niet is het mogelijk niet veilig is en ontwikkelt angst voor verlies of verlating. Zo wordt ieder mens als het ware geprogrammeerd en ontstaan overtuigingen, gewoontes en gedrag. Veel is onbewust. Lichaamstaal is een mooi voorbeeld hiervan.

Wat zijn kenmerken van angst voor verlaten?

  • Wanneer je moeilijk alleen kan zijn en je afleiding buiten jezelf zoekt om maar niet te hoeven voelen hoe niet fijn alleen zijn is.
  • Wanneer je een ander controleert.
  • Door jezelf weg te cijferen en op een ander afstemmen, vergeet je jezelf.
  • Door boos worden, een ander verwijten niet genoeg aandacht te krijgen.
  • Ontkennen, “ik ben sterk, heb niemand nodig.”
  • Aandacht blijven vragen aan een ander en aan een ander trekken.

Ontvangen
Loslaten betekent iets nieuws kunnen ontvangen. Hiervoor is het nodig dat je jezelf waardevol vindt en het waard bent om te ontvangen. Anders spiegelt je leven je tekort in plaats van overvloed en bevestigt je gevoel van waardeloos voelen. Loslaten doe je als je iets geeft: een compliment, een bos bloemen. Wat je geeft krijgt je weer terug, kan je dit vervolgens ontvangen?
Loslaten betekent stoppen en verwijderen wat niet werkt of niet (meer) past. Alles in je leven begint met je eigen gedachten. Door positieve gedachten te creëren kan je oude dingen loslaten en gaat je leven veranderen. Alles waar je tijd aan besteed krijgt je aandacht, Wat je aandacht geeft, krijgt jouw energie. Wat je energie geeft, groeit. Wat ga
jij tijd geven? Wat wil je werkelijk bereiken en hoe zit dit eruit? Stel je de ideale situatie voor.

Om los te laten heb je 4 ingrediënten nodig:

  1. Geef aandacht aan wat er is en maak je geen zorgen
  2. Doe waar je goed in bent en blij van wordt: wat is echt belangrijk voor je?
  3. Kies positieve gedachten over jezelf, anderen en je leven.
  4. Creativiteit: iets nieuws zien, iets nieuws bedenken en iets nieuws maken. Uit je comfortabele zone gaan kan spannend zijn. Niemand is perfect en onaantastbaar, kwetsbaarheid is normaal.

Om los te laten en gezond te eten heb je geduld en moed nodig. Oude gewoontes kunnen makkelijk terug komen en vragen begrip en acceptatie van je. Door oude gewoontes te accepteren, er niet mee te gaan vechten, er met je aandacht bij blijven en niets te doen, kunnen ze je loslaten.
Een zeer effectieve methode om een gewoonte, eigenschap, mening, oordeel, blokkade of poepen los te laten is een combinatie van yoga, meditatie, gezond en vers eten. Groente en fruit bevatten veel vezels die je helpen als je teveel, te weinig, te hard en te dun poept. Wanneer je uit balans bent je voelt je ziek en je hebt medicatie gekregen, dan helpt gezonde voeding je bij het herstel van je immuunsysteem en de functie van je darmen.
Door yoga en meditatie veranderen neurotransmitters die angst veroorzaken. Hierdoor verandert de functie van je denkgeest en de manier waarop je naar jezelf kijkt. Onderzoek toont aan dat na yoga de nervus vagus beter werkt, waardoor je meer veiligheid, flexibiliteit van je zenuwstelsel en minder negatieve gedachten krijgt door afname van conditioneren en herstel van je onbewuste geheugen.
MRI onderzoek laat zien dat na yoga en meditatie de hersenen veranderen en toont een relatie met betere prestaties aan: sterker cognitief functioneren, persoonlijke expressie, beslissingen nemen en minder geheugenverlies. Ander onderzoek toont aan dat mensen na meditatie makkelijker nieuwe dingen leren, geheugen verbetert en emoties beter gereguleerd worden.

Tot slot 6 praktische handvaten waarmee je dagelijks kan oefenen om los te laten en iedere dag de mooiste versie van jezelf laat zien en uitdrukt in wat je doet:

  1. Vertrouw op jezelf en op het leven. Het script staat vast. Hoe je omgaat met wat er is, is een vrije keuze.
  2. Stop met veroordelen van jezelf en een ander.
  3. Accepteer dat je goed bent zoals je bent.
  4. Stop met je zorgen maken over wat anderen van je denken.
  5. Stop met vergelijken van jezelf met anderen.
  6. Ben trots op waar je nu bent, kijk naar voren en niet achterom en creëer het leven dat het beste bij jou past.

Kinderbuik&co, medisch specialistisch centrum, is het eerste gezondheidshuis in Nederland voor kinderen. DE plek waar kinderen persoonlijk en gelijkwaardig worden benaderd, waar gezond zijn en je gezond voelen centraal staat. Naast medisch specialistische zorg leer je hoe klachten een onderdeel van je leven kunnen worden in plaats van je leven bepalen. Ouders en kinderen leren wat je zelf kan doen om gezond te worden en blijven door een team van experts op gebied van voeding en body mind technieken. Je leert hoe je regie over je eigen leven krijgt.

www.kinderbuikenco.nl

 

Auteur: Dr. Judith M. Deckers-Kocken
Kinderarts MDL en oprichter Kinderbuik&co
en auteur van het boek KINDERBUIK, lekker in je vel door aandacht, ademen en eten.

Foto: Gijs Versteeg