Herken jij dit? Heb je eindelijk vakantie, waar je lang naar hebt uitgekeken, en dan voel je je gestrest, krijg je ruzie met mensen die je dierbaar zijn, wordt je lichaam ziek, zijn je kinderen lastig en hangerig, of maak je je zorgen over alles wat er na de vakantie ‘moet’ gebeuren.

We hebben allemaal een drukke levensstijl. Ouders combineren het werken met de zorg voor kinderen. Een kind heeft ook een druk programma, met aan het einde van het schooljaar sportdag, avond vierdaagse, juffen-dag, musical naast het normale schoolwerk en de toetsen die kinderen vanaf jonge leeftijd maken. De druk om te presteren is voor iedereen hoog.

Veel mensen ervaren tijdens een vakantie stress. Dit betekent niet dat het hebben van vakantie stressvol hoeft te zijn. Al hoewel op vakantie gaan stressvol kan zijn: inpakken, een lang stuk in de auto rijden, anders eten, weinig slapen en allerlei activiteiten ondernemen, terwijl je wellicht liever niets of minder veel doet.

In de vakantie ontlaadt de stress van voor de vakantie zich en dit kun je ervaren door moeheid prikkelbaarheid, griep verschijnselen, ervaren van onrust, hyperventilatie, hoge hartslag, rusteloze benen, huiduitslag, hoofdpijn, buikpijn, verstopping, niet kunnen inslapen of ‘s nachts wakker worden. In het dagelijkse patroon van activiteiten kun je nog je eigen stress verbloemen en je er niet bewust van zijn, door steeds bezig te zijn, door te gaan en niet stil te staan bij je eigen gevoelens. In de vakantie is het ritme anders en kan je emmer van stress overlopen en zichtbaar worden.

Vakantie betekent een ander ritme, wat voor een kind veel onrust kan geven. In de vakantie besteden ouders en kinderen doorgaans meer tijd met elkaar en dit kan even wennen zijn. Je kind kan dit laten zien door alle hierboven beschreven klachten en daarnaast door hangerig gedrag, huilen, geen rust kunnen vinden, geen eetlust, bed plassen en druk gedrag.

Bovendien kan een vakantie voor een kind ook stress betekenen. Veel kinderen gaan naar zeilkamp, sportkamp, paardenkamp, ouders gaan in de vakantie hun huis verbouwen of op een verre reis. Dit kan spannend zijn en heimwee geven.

Alle oorzaken van stress gaan over ervaren van weerstand tegen wat er nu is. Weerstand tegen jezelf, hoe je je voelt, tegen een ander mens of tegen zoals een situatie is. De enige manier om van stress af te komen is te accepteren dat stress niet veroorzaakt wordt door externe factoren of omstandigheden. Stress wordt altijd veroorzaakt door hoe ik omga met omstandigheden.

Stressvrij leven is mogelijk door je tempo te verlagen, minder te doen in plaats van meer. ‘ME time’ voor iedereen inbouwen is een goede manier voor in ieder geval het begin van de vakantie: pyjama-dag, op de bank liggen, filmpjes kijken, knuffelen, tranen en irritatie er laten zijn: alles mag eruit komen. Minder poetsen, opruimen, wassen levert in de vakantie tijd op. Jezelf vullen met positieve energie, te doen waar je blij van wordt, is zorgen voor jezelf.

Een kind heeft in de vakantie voordeel bij enige structuur en duidelijkheid, ieder kind heeft houvast nodig. Bespreek tevoren wat de plannen zijn en laat een kind ook kiezen: bijvoorbeeld wil je dit of dat eten? Het belangrijkste voor een kind is dat je als ouder aanwezig bent: dat je kijkt, luistert en hoort. Genieten van je kinderen en ze aandacht geven is ‘ME time’.

Een aantal praktische tips voor een stressvrij leven, om in de vakantie te oefenen:

  1. Bij het opstaan positieve en vriendelijke gedachten en woorden naar jezelf uitspreken: ik ben een mooi mens, ik ben relaxed, ik ga vandaag genieten;
  2. Begin de dag in stilte: mediteer;
  3. Drink een glas water met vers citroensap in de ochtend, wanneer je op staat, voor je ontbijt. Hierdoor heb je een goede opname van voedingsstoffen via je maag. In een citroen zit vitamine C, kalium en antioxidanten;
  4. Ontbijt stevig en gezond. Ontbijt geeft je energie, verbeterd je geheugen en verhoogt je concentratie;
  5. Beweeg iedere dag: wandel, zwem en sport;
  6. Zet af en toe je telefoon of tablet uit en leg het even weg;
  7. Ik beloof mezelf dat ik deze vakantie minder doe, wil, aanwezig ben en meer ga genieten in plaats van “ik zal het proberen”;
  8. Elke uur vijf minuten iets anders doen, is effectiever dan 1 uur achter elkaar hetzelfde doen;
  9. Alles is goed zoals het nu is, niets is goed of fout. Geen twijfel of “ik kan dit niet”;
  10. Zeg “Nee, dank je” wanneer iets niet bij je past. Stressvrij vakantie vieren betekent afleren wat niet bij je past. Wanneer iets klopt, is er geen stress;
  11. Koop alleen spullen wanneer je iets nodig hebt. Stel jezelf de vraag: wat is het voordeel van wat ik koop voor mezelf en een ander?;
  12. Eet kleine porties en drink veel water;
  13. Slaap voldoende;
  14. Geniet van de omgeving, van het feit dat je vakantie hebt en ‘vergeet’ geen leuke dingen te doen.

Kinderbuik&co medisch specialistisch centrum is het eerste gezondheidshuis in Nederland voor kinderen. DE plek waar kinderen persoonlijk en gelijkwaardig worden benaderd, waar gezond zijn en je gezond voelen centraal staat. Naast medisch specialistische zorg leer je hoe klachten een onderdeel van je leven kunnen worden in plaats van je leven bepalen. Ouders en kinderen leren wat je zelf kan doen om gezond te worden en blijven door een team van experts op gebied van voeding en body mind technieken. Je leert hoe je regie over je eigen leven krijgt. www.kinderbuikenco.nl


Auteur: Dr. Judith M. Deckers-Kocken
Kinderarts MDL
Oprichter Kinderbuik&co
Auteur van het boek KINDERBUIK, lekker in je vel door aandacht, ademen en eten.